Malmöperspektiv - med fokus på ansvar och frihet

lördag, september 05, 2015

Uthängningen av Julia Caesar

Julia Caesar skriver i sin krönika om förföljelsen och trakasserierna. Expressen trappar upp hetsjakten på henne och publicerar både namn och bild på kvinnan bakom pseudonymen  Julia Caesar, i förhoppningen om att hoten från våldsvänstern och islamisterna nu ska tysta henne och andra oliktänkande, som vägrar att underkasta sig PK-etablissemangets censurregler.

I Julia Caesars söndagskrönika på Snaphanen.dk kan du läsa om förföljelsen. Där hon bl.a. skriver:

"Förföljelsen har pågått i ett år. Jag har nått en gräns, jag tänker inte finna mig längre. Det här är min berättelse om vad media och mina kolleger är kapabla till för att få tyst på en obekväm skribent. Dagens Stasi finns där man minst anar det. Sök och du skall finna. Eller bli uppsökt och se sanningen om den “fria och oberoende” pressen.
Jag skriver under pseudonym för att skydda barn och barnbarn
När jag våren 2010 börjar skriva krönikor på Snaphanen gör jag efter noggrant övervägande ett val som går på tvärs med den journalistiska regel som har varit självklar för mig i hela mitt yrkesverksamma liv – den regel som säger att man ska stå för det man skriver med sitt namn.
Jag väljer att skriva under pseudonym. Jag våndas över valet, men jag vet vilka krafter som är i rörelse därute. Jag måste skydda mina barn och barnbarn. Mina allra käraste.
Vi har ett mycket ovanligt namn. Vi är ensamma om vårt namn i hela landet. I en värld där alla personuppgifter ligger öppna på nätet gör det oss fruktansvärt sårbara. Mina barnbarn är ännu små. Om någonting skulle hända dem eller mina barn skulle jag aldrig förlåta mig själv.
För mig är yttrandefriheten helig
Mitt andra skäl att skriva under pseudonym är min vetskap om vad islamistiska extremister och våldsgrupperingar som AFA och Revolutionära Fronten är kapabla till. Jag är visserligen gammal men vill gärna få behålla huvudet några år till."

Etiketter: ,


Pusha